Tigrisor.ro

www.tigrisor.ro
contact@tigrisor.ro
Twitter
Facebook

Alimentatie inteligenta: pentru mame

by / Friday, 02 August 2013 / Published in alimentatie
Print Friendly

Inainte de toate, e bine de explicat de ce femeia care alapteaza trebuie sa acorde o atentie deosebita alimentatiei sale.

In primul rand. Sarcina si nasterea sunt incercari serioase pentru organismul femeii, de aceea, in perioada de dupa nastere, organismul ei are nevoie de restabilire si de completare a acelor substante care au fost consumate de-a lungul sarcinii si la nastere.

In al doilea rand. Copilul, desi nu mai este legat de organismul mamei, continua sa se hraneasca cu ceea ce organismul ei produce – laptele matern. Elementele care se gasesc in laptele matern sunt produse de celulele glandei mamare. In laptele matern exista si alte substante nutritive care provin din sangele mamei. Iar in sange acestea ajung din intestin. Deci, toate produsele care constituie “meniul matern” se gasesc intr-un fel sau altul in laptele mamei. Iar asta inseamna ca aceste produse trebuie sa fie in cantitate suficienta si sa aiba o calitate corespunzatoare ca sa asigure cresterea si dezvoltarea copilului.

In al treilea rand. Mamele sufera foarte des de diferite tipuri de boli alergice, care impiedica buna functionare a tractului gastro-intestinal. Aceste afectiuni deregleaza bariera de functionalitate a intestinului, iar anumiti antigeni (substante care produc reactiile alergice), care in mod normal sunt eliminati din organism, sunt absorbiti in sange si, in mod corespunzator, ajung in laptele matern.

Ce nu e voie sa mancati?

Tuturor femeilor care alapteaza, indiferent de starea de sanatate, nu li se recomanda:

  • Consumul de alcool (inclusiv berea), fumatul (alcoolul si nicotina au actiuni toxice asupra copilului)
  • Ciocolata
  • Crabi, raci, scrumbii, icre
  • Sa nu bea ceai sau cafea concentrate, care pot avea actiuni iritante asupra sistemului nervos al copilului
  • Se interzice introducerea in mancaruri a cepei si usturoiului
  • Smantana
  • Condimente si sosuri picante
  • Alimente marinate

In afara de acestea, femeile sanatoase ar trebui sa limiteze, iar femeile care sufera de boli alergice si boli ale tractului digestiv sa excluda din ratie pe timpul alaptarii urmatoarele produse:

  • Citricele, capsuini, zmeura, fructe exotice (mango, avocado, papaya, etc.)
  • Lapte, oua
  • Miere, zahar, alune
  • Produse care contin cantitati insemnate de coloranti si conservanti artificiali (ex. sucuri carbogazoase, produse de patiserie, etc.)
  • Maioneza, afumaturi, conserve
  • Paine neagra, fasole, varza, struguri, castravete, ridichi (pot duce la o balonare intensa a copilului, in special in primele 3 luni de viata)
  • Slanina sau diferite tipuri de carne grasa (aceste produse contin o cantitate mare de acizi grasi, care sunt daunatori pentru sanatate, si se digera greu in tractul digestiv)

Ce e voie?

In pofida tuturor celor interzise a mai ramas o gama larga de produse, pe care mama care alapteaza poate si trebuie sa le includa in ratia sa. Ea poate consuma urmatoarele produse:

Produse lactate:

  • produse lactate acide (chefir, iaurt fara adaos de fructe) – pana la 600-800 ml pe zi
  • lapte – nu mai mult de 200 ml pe zi (e mai bine sa fie consumat in mancaruri – piure, terci, etc.)
  • branza de vaci si cascaval degresat

Grasimea produselor lactate trebuie sa fie de 2,5% – foarte gras nu e bine de mancat, dar nici produsele foarte degresate nu sunt potrivite pentru mama care alapteaza. Grasimea optima a branzei de vaci – 5-9%.

Carnea si pestele:

  • carne slaba de vita
  • carne slaba de porc
  • carne de iepure
  • carne de pasare
  • peste – orice tip de peste de rau sau de mare in afara de cele mentionate mai sus

Grasimi:

  • unt
  • margarina
  • ulei vegetal (toate tipurile)

Paine (mai bine cea cu tarate)

Produse de patiserie – biscuiti, zefir, marmelada

Legume si fructe, cu exceptia celor mentionate mai sus (ex. o banana pe zi, mere si pere coapte, sfecla si morcovi fierti)

Bauturi:

  • ceai (slab) negru sau verde
  • cafea (slaba)
  • ceai de ierburi din sovarv, menta, cimbrisor (aceste ierburi stimuleaza lactatia)
  • compoturi
  • sucuri naturale
  • apa plata

Cantitatea totala de lichid trebuie sa fie de 1,5-2 l pe zi (in primele 3 zile dupa nastere – perioada de formare a lactatiei – se recomanda limitarea cantitatii de lichide pana la 1l pe zi)

Ce trebuie adaugat in ratia alimentara?

Exista produse speciale pentru mame care alapteaza:

  • bauturi si sucuri pentru femei insarcinate si mame care alapteaza
  • ceai pentru femei insarcinate si care alapteaza
  • complexe uscate proteino-vitamino-minerale pentru mamele care alapteaza
  • vitamine pentru femeile insarcinate si care alapteaza

Toate aceste produse cresc lactatia, completeaza deficitul de vitamine si minerale, iar unele si pe cel de proteine.

 

Afla ce si cum trebuie sa te hranesti pentru a avea aportul necesar de vitamine si minerale in momentele importante din viata.

Nutritia corecta in timpul sarcinii este importanta pentru sanatatea mamei si a copilului. Un supliment de vitamina B si acid folic este necesar mai ales odata cu apropierea momentului nasterii, pentru a preveni afectarea tubului neural, cum ar fi spina bifida. Sunt recomandate suplimente zilnice de acid folic in cazul in care te gandesti sa-ti intemeiezi o familie. Ar trebui sa te gandesti mai degraba ca mananci “pentru doi” si ca ai nevoi suplimentare, decat sa iti faci griji de kilogramele in plus acumulate in timpul sarcinii, care sunt de fapt destul de mici (în jur de 7 kg) si incep sa se depuna numai din al doilea trimestru de sarcina.

Mai multe elemente nutritive, cum ar fi proteine, vitamina C si fier sunt necesare. O adevarata provocarea este de a face alegeri hranitoare cu un accent pe calitate mai degraba decat pe cantitatea de alimente. Alege alimente de baza, cum ar fi painea si cerealele (de preferinta integrale), legume, leguminoase, fructe, alimente cu continut scazut de grasimi, lactate, carne slaba si alternative, precum si grasimi si uleiuri sanatoase. Nu abuza de produse precum dulciuri, biscuiti, prajituri si chips-uri – de excesul de greutate acumulata in timpul sarcinii poti scapa foarte greu mai tarziu si este riscant atat pentru mama cat si pentru bebelus.

Alaptatul la san

Alaptarea necesita mare atentie pentru inlocuirea nutrientilor pe care-i consuma copilul. Pentru a face laptele matern e nevoie de mai multa energie decat in timpul sarcinii. Cercetarile arata ca unele femei cred ca pot manca mult mai mult decat au nevoie – care pot duce la probleme de greutate. Din nou, calitatea alimentelor este importanta deoarece te supui unor activitati fizice, pentru a obtine greutate a dinaintea sarcinii (si nu exista nici o graba).

Menopauza

In jurul varstei de 45 – 55 de ani, ciclul va deveni neregulat si chiar se va opri din cauza reducerii cantitatii de hormoni numiti estrogen. Acest lucru poate provoca o varietate de simptome, inclusiv schimbari de dispozitie si bufeuri.

Planta numita fitoestrogen regleaza in mod natural hormonii reducand bufeurile, dar cu toate acestea, mai trebuie facute cateva cercetari. Produsele alimentare care contin fitoestrogeni, cum ar fi boabele de soia, tofu, laptele de soia, painea din seminte de soia si cerealele au efecte benefice pentru inima. Riscul de boli de inima creste dupa menopauza iar acest lucru fac o dieta sanatoasa si exercitiile fizice regulate chiar mai importante decat erau inainte. Ele pot stimula, de asemenea, starea de spirit si sentimentul de bunastare.

 

 

TOP