Despre sistemul Montessori

Print Friendly, PDF & Email

Cine a fost Maria Montessori?

Dr. Maria Montessori (1870-1952) a fost  doctorita si antrepoloaga de origine italiana, care si-a dedicat viata intelegerii modului in care se dezvolta copii din punct de vedere social, intelectual, fizic si spiritual. Observand cu atentie copii din intreaga lume, a descoperit un tipar universal de dezvoltare la toti copiii, indiferent de cultura lor sau de epoca in care traiesc.

Dr. Montessori a fost prima femeie, care a obtinut o diploma de medic in Italia. In urma interesului ei pentru dezvoltarea umana, ea a lucrat la o clinica pentru copii cu boli mintale. Mai tarziu a condus Scoala Ortofrenica din Roma, care era pentru copii cu probleme fizice, mentale si emotionale. Maria Montessori a predat in intreaga Europa despre nevoile copiilor si valorile lor pentru viitorul societatii noastre. Ea a subliniat necesitatea de a schimba atitudinea noastra fata de copii si de nevoile lor.

In 1907 Dr. Montessori a primit responsabilitatea de a ingriji un grup de copii dintr-un cartier degradat din San Lorenzo. A inceput sa inteleaga cat de important este un mediu pozitiv pentru copii si pentru dezvoltarea lor. In timp ce observa copii si reactia lor la mediul inconjurator, a vrut sa le demonstreze capacitatile si interesele lor, care depasau asteptarile tuturor. Materialele folosite in sistemul “Montessori” au fost multi ani utilizate de Dr. Montessori si de asocatii ei, creand o reprezentare fizica si concreta a conceptiilor si abilitatilor pe care copii sunt in mod natural in stare sa le invete in cursul lor normal de dezvoltare.

Dr. Montessori a efectuat primul ei curs de pregatire internationala in Italia in 1913 si primul ei curs de pregatire americana in California in 1915. In timp ce se raspandea viziunea ei asupra copiilor in intreaga lume, simtea ca a venit timpul sa asigure calitatea si integritatea a ceea ce a invatat la cursurile de formare. Din acest motiv a infiintat Asociatia Internationala Montessori in 1929. Astazi AMI continua sa sprijine fomarea calificata a cadrelor didactice la nivel mondial.

maria_montessori_cu_copiiMaria Montessori a avut numeroase provocari in timpul carierei sale. A calatorit foarte mult si a predat in intreaga Europa, India si Statele Unite ale Americii. Eforturile ei au fost recunoscute de multi educatori, psihologi si lideri politici cum ar fi: Anna Freud, Erik Erikson, Mahatma Gandhi, Alexander Graham Bell si Jean Piaget.

Dr. Montessori a fost nominalizat la Premiul Nobel pentru Pace in 1949, 1950 si 1951 si a continuat sa lucreze, sa predea si sa scrie pana la moartea ei. In ultimii o suta de ani copii din intreaga lume au beneficiat de aceasta abordare educationala care sustine, promoveaza si protejeaza dezvoltarea naturala a copiilor.

Viziunea ei era concentrata pe evolutia interioara a individului, de a trece de la un stadiu al independentei la un nivel mai inalt. Copiii insasi dau sfatul cel mai bun de multe ori: “Ajuta-ma sa o fac singur!“ Acest concept este diferit fata de conceptia in care adultul face totul pentru copil sau invers, in care adultul il lasa pe copil singur sa se descurce.

Este important sa intelegem, ca Montessori nu este un termen comercial. Exista multe varietati de formare a profesorilor Montessori, de la cursuri de 10 saptamani si certificate online pana la cursuri de zi de lunga durata. Instruirea AMI Montessori de inalta calitate poate deschide usa unei cariere ca profesor in scoli private si publice Montessori din intreaga lume.

maria_montessori_cu_copii_02Cursurile AMI sunt conduse de formatori AMI, cadre didactice care au absolvit programul de formare a formatorilor si au o intelegere profunda a teoriei si practicii Montessori. Absolventii cursurilor de formare AMI trebuie sa demonstreze intelegerea teoriei educationale, dezvoltarii copilului, tehnicilor de observare, prezentarii materialelor Montessori si abilitatii de a crea activitati adecvate pentru copii.

Ce este educatia Montessori?

Montessori este o metoda de educatie bazata pe activitati auto-directionate, invatare directa si joc de colaborare. In clasele Montessori copii fac jocuri creative in procesul de invatare, in timp ce sala de clasa si profesorul ofera activitati corespunzatoare varstei care sa ghideze procesul. Copii lucreaza in grupuri dar si individual pentru a descoperi si explora cunoasterea lumii si pentru a-si dezvolta potentialul lor maxim.

scoala_montessoriMaria Montessori a descoperit ca invatarea prin experiente conduce la o intelegere mai profunda a limbii,  matematicii, stiintei, muzicii si interactiunilor sociale. Fiecare materie dintr-o sala de clasa Montessori sustine un aspect al dezvoltarii copilului, creand o potrivire intre interesele naturale ale copilului si activitatile disponibile. Copii pot invata prin propria lor experienta si in propriul ritm. Ei au un raspuns in orice moment la curiozitatile lor, care exista in mod natural in orice om si pot construi o baza solida pentru invatare de-a lungul vietii.

Institutiile Montessori sprijina invatarea copiilor de la nastere pana la scolile medii.

Pentru copii pana la trei ani

Sistemul Montessori asigura copilului un mediu sigur, angajati si ingrijitori de incredere, promoveaza increderea in sine si in lumea lor, dezvolta increderea in abilitatile lor emergente, dezvolta abilitatile motorice fine si abilitatile lingvistice, ofera oportunitati pentru a obtine independent in sarcinile zilnice.

Pentru copii cu varsta cuprinsa intre 3-6 ani

Stimuleaza cresterea independentei functionale, a persistentei sarcinilor si a autoreglementarii, promoveaza dezvoltarea sociala prin comunicare respectuoasa, clara si consecventa, contine o mare varietate de materiale pentru perfectionarea perceptiei senzoriale si dezvoltarea cunostintelor si intelegerii matematice, ofera oportunitati pentru explorarea imaginativa care sa duca la auto-exprimare credibila si confidentiala

Clasele elementare

Intr-o scoala Montessori la aceasta categorie exista trei grupe:

– pentru copii cu varste cuprinse intre 6-12 ani

– pentru copii cu varste cuprinse intre 6-9 ani

– pentru copii cu varste cuprinse intre 9-12 ani

Adolescenti

maria_montessori_01Pentru adolescenti exista grupe intre 12-15 ani.

De multe ori adolescentii dintr-o scoala Montessori au ocazia sa se angajeze in toate aspectele legate de administrarea fermelor si interdependenta economica, dar activitatilor lor includ si mediile non-agricole in mediul urban.

Maria Montessori a murit inainte ca abordarea educationala la acest nivel sa fie finalizata. In consecinta, in prezent nu exista un program de formare a cadrelor didactice AMI pentru adolescenti. Cu toate acestea, exista multe institutii pentru adolescenti, care folosesc totusi metoda Montessori.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *