Sarcina pe saptamani – Saptamana 18 de sarcina

Print Friendly, PDF & Email

Cum creste bebelusul

Bebelusul are acum o lungime de aproximativ 14 cm si cantareste aproape 199 grame (aproximativ marimea unui ardei gras).

Acum este foarte ocupat sa isi miste mainile si picioarele, miscari pe care le vei simti din ce in ce mai tare in urmatoarele saptamani. Prin pielea subtire se vad vasele de sange, iar urechile se afla in ultima faza de dezvoltare si s-au asezat in forma aproape finala. In jurul nervilor incepe sa se formeze un strat protector de mielina si acest proces se va continua inca un an si dupa nastere. Daca bebelusul este baietel, organele genitale sunt vizibile acum, dar el le poate ascunde in timpul unui ecograf.

Cum se schimba viata ta

In aceasta perioada este posibil sa iti creasca pofta de mancare. Sa te asiguri ca mesele tale vor fi bogate in nutrienti in loc de calorii goale (cum ar fi chipsurile, dulciurile). Hainele mai largi si mai confortabile sunt bine venite acum, pe masura ce talia creste impreuna cu bebelusul.

Sistemul cardiovascular sufera modificari dramatice, iar in acest trimestru tensiunea arteriala va fi probabil mai mica ca de obicei. In aceasta perioada se recomanda sa nu te ridici brusc dintr-o pozitie asezata, pentru ca s-ar putea sa ametesti mai repede, ca alta data.

De acum incolo cand te culci, ar fi bine sa te asezi pe o parte in loc sa te asezi pe spate. In pozitia culcata pe spate uterul poate apasa pe o vena importanta, ceea ce duce la scaderea sangelui care circula spre inima.

In aceasta perioada se recomanda un set de analize cu ultrasunete. Aceasta procedura nedureroasa ajuta medicul sa verifice modul de crestere a bebelusului, sa se asigure ca nu exista defecte congenitale, verifica placenta si cordonul ombilical. Tot acum se stabileste si data, la care ar trebui sa nasti. In timpul analizelor poti vedea pe ecran cum se misca bebelusul sau cum isi baga degetul mare in gurita.

Daca partenerul poate sa fie prezent, acest moment ar trebui sa fie salvat in albumul de poze a familiei.

Ce fel de exercitii pot sa fac in aceasta perioada?

Daca esti sanatoasa si sarcina decurge normal, poti sa continui cu activitatile pe care le-ai facut in primul trimestru din sarcina. Doar unele mici modificari trebuie introduse de acum: sa nu te fortezi prea tare si sa eviti miscarile bruste.

Daca nu sti ce exercitii sunt premise in aceasta perioada, sa te consulti cu asistenta medicala si impreuna puteti sa faceti un plan bine definit, ceea ce priveste activitatile fizice.

Plimbarea este foarte recomandata in aceasta perioada. Nu necesita echipamente speciale de fitness, decat o pereche comoda de pantofi. Unele femei opteaza pentru inot in timpul sarcinii, altele opteaza pentru Yoga prenatala pentru a intari corpul si a calma durerile din timpul nasterii.

Ce sunt exercitiile Kegels?

Exercitiile Kegels sunt exercitii, care intaresc muschii din zona pelviana, muschi care sustin vezica, uterul, vaginul si rectul. Exercitiile Kegels ajuta la prevenirea scurgerilor de urina in timpul sarcinii si dupa nastere si uneori ajuta chiar si in a doua etapa a travaliului. Creste circulatia in zona rectala si vaginala, astfel incat acestea pot ajuta la mentinerea hemoroizilor si la vindecarea rapida dupa nastere, daca cumva ai nevoie de cusaturi.

Cateva sfaturi legate de exercitiile Kegels:

  • sa strangi muschii din jurul vaginului ca si cum ai incerca sa intrerupi fluxul de urina atunci cand mergi la baie. Tehnica “stoarcere si ridicare” functioneaza bine, lucrand numai pe muschii pelvisului in timp ce muschii abdominali si picioarele sunt relaxate. Important este sa nu iti tii respiratia
  • tineti respiratia de la 8 pana la 10 secunde, apoi poti sa respiri. Incearca sa faci aceste exercitii in seturi de 10 si sa lucrezi pana la trei sau patru seturi pe zi.

Activitati recomandate in aceasta perioada

De acum poti sa te interesezi de spitalul unde vrei sa nasti. Unele spitale ofera cursuri de pregatiri pentru nastere. Daca nu ti se ofera aceasta posibilitate, poti sa cauti ceva clase pregatitoare pentru gravide in alta parte. Pe langa socializarea cu alte mame, aceste cursuri pot aduce beneficii importante in timpul nasterii si te vei simti si mai pregatita pentru un eveniment important din viata ta.