Limbajul si dezvoltarea cognitiva a copilului la 15 luni

La 15 luni majoritatea copiilor (aproximativ 75%) au un vocabular care este constituit din cateva cuvinte, cum ar fi “mama, tata, caine” si bineinteles favoritul tuturor timpurilor “NU”.

Un copil de 15 luni poate sa inteleaga anumite cereri, cum ar fi: “Adu-mi te rog pantofii!”, “Nu este voie!”, “Pune cartea jos!”, “Arata-mi!” sau “Vino aici!”.

Ce poti sa faci sa ajuti la dezvoltarea limbajului copilului

Una dintre cele mai bune metode de a incuraja si a imbogati vocabularul copilului este sa continui sa ii vorbesti si sa il asculti. Chiar daca nu intelegi tot ceea ce spune sau intreaba, sa te uiti in ochii lui atunci cand incearca sa comunice si sa ii raspunzi la intrebari de cate ori este posibil. Acest lucru va motiva copilul sa continue incercarea de a vorbi.

Daca copilul tau vrea si incearca sa vorbeasca, ar fi bine sa petreci mult timp cu el impreuna citind. Chiar daca deocamdata doar priveste cartile ilustrate in care ii arati obiecte familiare, il ajuti sa stocheze informatii utile pentru viitor. Este posibil sa nu pronunte tot timpul bine cuvintele, dar tu poti spune cuvantul corect dupa el in loc sa il imiti.

Pana in acest moment copilul putea avea dificultati in a sta si a privi cartile cu exceptia cazului, daca asta se intampla chiar inainte de culcare. Dar incepand cu aproximativ 15 luni copii devin interesati de carti si incepe sa rasfoiasca cartile desenate fie cu mama, tata sau singuri. Nu trebuie neaparat sa stea in brate sa se bucure de o poveste, poti sa ii citesti si in timp ce el se joaca pe podea.

Alte dezvoltari din aceasta perioada a copilului: folosirea anumitor instrumente si dezvoltarea imaginatiei

Pe la 15 luni copii inteleg la ce folosesc anumite instrumente. De exemplu daca ia o lingura in mana, se va preface ca mananca, daca are o maturica la dispozitie, va incepe sa mature, daca ii dai o perie in mana, va incerca sa isi perie parul, telefonul il va pune la ureche si va imita o convorbire, iar perna o va folosi pentru dormit. Intelegerea modului in care sunt folosite anumite obiecte se completeaza cu capacitatea copilului de a folosi cuvinte si de a-si exprima ideile. Copilul incepe sa gandeasca inainte de a actiona si sa inteleaga rezultatul actiunilor sale.

In orice joc ar fi bine sa lasi copilul sa isi foloseasca imaginatia. Daca el va fi bucatarul, la sfarsit puteti savura impreuna o masa delicioasa creata de el.

Din moment ce copii incep sa foloseasca anumite cuvinte si sa inteleaga sensul lor, au abilitatea de a intra in anumite roluri. Intr-o zi el poate fi pilot de avion, in cealalta zi sa fie asistenta medicala, doctorita sau ingrijitor de animale.

Daca intri si tu in joc si atunci cand copilul joaca rolul unei caini mare si tu te vei transforma intr-o pisica mica si neajutorata, distractia va fi garantata la maxim.

Copiilor le plac jocurile in care se inverseaza rolurile si ei devin mari si puternici, iar adultii au roluri unor fiinte mici si neajutorate.

Semnele precoce ale autismului

Este foarte greu sa se puna diagnosticul de autism in cazul unui bebelus, deoarece multi copii pot avea comportamente similare. Majoritatea copiilor cu tulburari de autism nu primesc un diagnostic clar decat dupa varsta de 4 ani.

Unele centre din Statele Unite ale Americii sustin ca este posibil sa se obtina un diagnostic valabil si clar al autismului pana in varsta de 2 ani. Multi parinti observa semnele precoce ale autismului inainte de prima zi de nastere a copilului si realizeaza ca sunt diferente de comportament pana la varsta de 18 luni.

Cu cat mai devreme incepe tratamentul un copil cu autism, cu atat se obtin rezultate mai bune. Daca observi urmatoarele semne la copilul tau, neaparat sa le discuti cu pediatrul copilului.

Semnele autismului la bebelusi mai mici de 12 luni

La aceasta varsta cel mai important este sa urmaresti daca bebelusul tau indeplineste anumite obiective de dezvoltare. Sa iei legatura cu pediatrul daca observi urmatoarele semne:

  • Nu manifesta interes pentru fetele oamenilor
  • Nu ia contact vizual, nu zambeste si nu se uita la tine
  • Nu reactioneaza intotdeauna la sunete, nu raspunde daca ii strigi numele, nu se intoarce sa vada de unde vin anumite sunete, nu pare surprins cand aude un zgomot puternic (mai ales daca testul de auz a iesit bine)
  • Nu ii place sa fie luat in brate sau sa fie atins
  • Nu manifesta nici un interes pentru jocurile tipice pentru bebelusi
  • Nu scoate sunete si nu arata semne de comunicare
  • Nu intinde mana sa fie luat in brate

Semnele autismului la copii cu varsta intre 12 si 24 de luni

  • Nu gesticuleaza, nu isi scutura capul ca raspuns afirmativ sau negative la o intrebare, nu ii place sa fie privit, nu iti arata lucrurile cu care vrea sa se joace
  • Nu este interesat de nimic din jur. Pe la varsta de 14 -16 luni majoritatea copiilor isi indreapta atentia catre jucarii, animalute sau alte lucruri interesante din jur
  • Nu foloseste cuvinte scurte de a comunica pe la 16 luni si nu foloseste fraze scurte pe la 2 ani
  • Pierde din aptitudinile lui verbale si sociale, de exemplu daca a folosit cateva cuvinte inainte sau a aratat interes fata de oameni, dar acum acest lucru nu se mai intampla
  • Sta retras, evita contactul cu ceilalti si pare ca este in lumea lui
  • Se plimba pe varful degetelor sau nu merge deloc

Semnele autismului la copii in varsta de 2 ani sau mai mult

  • Are o intarziere in comunicare. Se poate lupta sa isi exprime nevoile. Unii copii cu autism nu vorbesc deloc, in timp ce alti copii vor sa comunice, dar au probleme de exprimare si participa greu la o conversatie
  • Are metode neobisnuite de vorbire. Poate sa vorbeasca, dar sa faca pauze lungi intre fraze, sa vorbeasca cu voce inalta sau pe un ton adanc, poate folosi cuvinte in loc de propozitii sau poate sa repete un cuvant sau o expresie de mai multe ori. Mai degraba repeta o intrebare decat sa dea un raspuns
  • Nu pare sa inteleaga ce i se spune. Nu raspunde cand i se striga numele si nu poate urmari anumite instructiuni. Poate sa rada, sa planga sau sa tipa necorespunzator
  • Se concentreaza foarte tare asupra unui singur obiect sau subiect la un moment dat
  • Foarte rar imita si nu se implica deloc in jocuri cu imitatul
  • Se joaca foarte mult singur, are un interes scazut fata de alt copii si de obicei nu imparte nimic
  • Are un comportament rigid. Poate fi foarte atasat de rutine si are dificultati in adaptarea la situatii noi. De exemplu o schimbare a traseului obisnuit de acasa pana la cresa sau gradinita poate sa ii declanseze o faza de disperare. Vrea un program foarte bine definit in legatura cu ceea ce mananca la masa si poate sa creeze chiar ritualuri foarte stricte cu programul lui
  • Poate sa petreaca ore in sir aranjand jucariile intr-o anumita ordine. Ii place sa deschida si sa inchida usile repetitiv, sau poate sa devina preocupat de apasarea repetata a unui buton pe o jucarie, sau aprinzatoarele de la lumini
  • Poate sa se raneasca singur, de exemplu sa se muste sau sa se loveasca
  • Poate fi foarte sensibil la diferite tipuri de stimulare. De exemplu poate sa reziste, daca cineva il atinge, dar sa il agite tare un zgomot, poate sa fie extrem de sensibil la mirosuri sau sa refuze sa manance anumite alimente, poate sa vrea sa poarte haine numai din anumite materiale sau fara etichete
  • Uneori poate reactiona exagerat la anumite tipuri de durere, alteori nu reactioneaza deloc. De exemplu, poate sa isi acopere urechile sa blocheze anumite zgomote care il deranjeaza, dar nu observa cand se lasa in genunchi sau daca s-a lovit
  • Se poate intampla sa ii fie frica cand nu este cazul si frica este inutila sau sa nu ii fie frica in anumite situatii periculoase. De exemplu poate sa ii fie frica de un balon si sa nu simta frica atunci cand este undeva la inaltime
  • Poate sa prezinte tulburari de somn. Multi copii cu autism prezinta probleme la adormire si se trezesc frecvent in timpul noptii
  • Prezinta diferite probleme de comportament: poate fi rezistent, necooperant sau prea activ, impulsiv sau agresiv.

Poveste cu Iepurasul de pe Insula Pastelui

p1_iepure_in_cutieCu multi ani in urma in largul marii a pornit un vapor. Pe bordul vaporului se afla un iepuras micut, cu urechile lungi. Cand se juca in gradina, a fost capturat si condamnat sa stea inchis intr-o cutie, pe barca.

Intr-o noapte, iepurasul nostru a simtit cum doua manute mici l-au apucat de urechi, l-au scos si l-au asezat intr-un cos. Pentru prima data de cand a fost capturat a simtit aerul proaspat si se simtea liber si pregatit pentru noi aventuri.

Copilasul care l-a salvat s-a bucurat de prezenta lui si au gasit multe aventuri si distractii impreuna. Dar la fel ca atunci, cand vara se transforma brusc in toamna si povestea lor s-a schimbat.

Era noapte, cand cei doi au simtit ca barca se misca mai tare, ca alta data. Trasnete furioase s-au auzit peste tot, valuri mari, ca niste monstri au inconjurat barca si apoi au aruncat-o ca pe o minge usoara. In timp ce barca incerca sa ramana la suprafata, iepurasul a picat in marea furtunoasa si langa el a picat si cosul, in care petrecea mult timp pe barca, de cand a fost salvat.

p2_doi_delfiniCand furtuna s-a calmat si apa s-a retras, aceasta aventura a devenit prea umeda pentru un iepuras si incepea sa fie din ce in ce mai trist. Dintr-o data au aparut langa el doi delfini prietenosi. Delfinii l-au ajutat pe iepuras sa ajunga pe tarm, tragand cosul dupa ei pana la malul unei insule.

Iepurasul a ajuns pe Insula Pastelui! Oaza verde se arata perfecta pentru un iepuras asa aventuros. Insula era plina de viata, de iubire si de magie. Dimineata, in loc de roua, bomboane gustoase picau de pe frunze, in pastaile de fasole in loc de boabe de fasole, drajeuri mici de ciocolata cresteau. Iar din copaci in loc de banane, fructe de ciocolata atarnau.

Pe Insula Pastelui traiau si tot feluri de animale ciudate, iar in jur era un recif de corali.

p3_copac_paste_ouaMandria insulei erau totusi pomii de popcorn. Odata pe an, cand prima luna plina apare pe cer, pomii de popcorn dau fructele lor. Iar fructele pomilor nu sunt altceva, decat oua colorate. Oua rosii, galbene, verzi, roz, mov portocalii si albastre. Culorile curcubeului acopera pomii, iar iepurasul era foarte, foarte fericit pe aceasta insula.

Intr-o noapte de primavara, in iarba moale canta un mic crab un cantecel frumos. Iepurasul dintr-o data s-a intristat. Si-a adus aminte de bucuria si dragostea, pe care copilasul cu manutele lui mici i-au adus in viata. Si-a adus aminte, cum se renaste pamantul de fiecare data primavara si cum se bucura copii cand natura se trezeste la viata.

A doua zi dimineata, cand s-a trezit, avea deja un plan si a inceput o noua aventura. El s-a gandit, ca ar vrea sa imparta cu toti copiii din lume recolta gustoasa de pe Insula Pastelui. Pentru a reusi sa duca la bun sfarsit planul, toti prietenii lui de pe insula l-au ajutat, fie ca erau cu blana, fie ca erau cu pene, sau traiau sub apa, in jurul insulei.

p4_cos_dulciuri_iepureIntr-o saptama a pornit cea mai mare flota, care s-a vazut vreodata pe mare de la Insula, plina cu dulciuri, iar Iepurasul era capitanul.

Asa se bucura de dulciurile gustoase in fiecare an de Paste copii din intreaga lume. Si cand tu savurezi aceste dulciuri, iepurasul este foarte fericit si se pregateste deja pentru noul an, sa nu ramana nici un copil fara cadourile lui.

 

 

De ce Iepurasul de Paste aduce oua colorate – Poveste europeana

De ce Iepurasul de Paste aduce oua colorate

Poveste europena

regeA fost odata un rege puternic. Acest rege avea un magician foarte bun la curtea lui.

Intr-o zi, magicianul a daruit regelui o gaina, care facea oua foarte frumoase. Regelui ii placeau ouale, dar lacomia lui l-a facut sa isi doreasca si mai mult. A spus magicianului ca, el si-ar dori ca, gaina sa faca oua de aur. Magicianul a ascultat de cuvintele regelui si printr-o vraja a facut ca, gaina sa faca oua de aur.

Regele a fost foarte incantat de gaina, care facea oua de aur. In scurt timp el a devenit foarte bogat si toti ceilalti regi il invidiau pentru bogatia lui.

magicianEl tinea gaina intr-o colivie de aur, langa patul lui. Mereu ii era frica, sa nu vina cineva sa ii fure gaina, asa ca, de fiecare data, cand venea cineva in vizita, il ruga pe magician sa ascunda gaina adevarata undeva si sa o inlocuiasca cu o gaina obisnuita in colivie.

Intr-o zi, intr-adevar a aparut cineva, care a furat colivia si a fugit cu gaina departe. Regele a ramas calm, stia ca gaina adevarata, care facea oua de aur, era in siguranta.

A trimis dupa magician, sa vina cu gaina in camera lui. Dar a doua zi, cand regele s-a trezit, in colivie a gasit un iepure alb, in loc de gaina facatoare de oua de aur.iepuras_alb_de_paste

“Ce-i asta?!”, urla regele speriat. “Cum a putut sa intre acest mic iepuras in colivie?” Regele a deschis usa coliviei si i-a zis valetului sa il duca pe iepuras inapoi in padure, acolo, unde ii era locul. Apoi l-a chemat pe magician si l-a intrebat:

“Unde este gaina mea magica? Ti-am spus sa mi-o aduci inapoi!”.

“Ti-am adus-o inapoi. Era in colivie. Dar nu am avut timp sa fac vraja potrivita si sa o schimb inapoi in gaina.” – i-a raspuns magicianul.

Degeaba au cautat pe urma in toata padurea, nu au mai gasit iepurasul mic si alb, care a scapat din colovia regelui.

In schimb, de atunci, odata pe an, copii gasesc oua colorate, ascunse in tot regatul. Si de fiecare data, cineva gaseste ceva foarte valoros: un ou auriu, care este cel mai frumos, dintre toate ouale colorate.

 

plansa_de_colorar_iepuras_paste_01                                            plansa_de_colorat_iepuras_paste_02

 

Primii pasi la copii – Generalitati

Primii pasi acum…sau mai tarziu?

Multi copii fac primii pasi undeva intre 9 si 12 luni, dar mersul propriu-zis poate sa apara pe la varsta de 14 sau 15 luni.

primii_pasi_singura_mic

Este perfect normal ca la aceasta varsta copii sa se tina tare de masuta de cafea sau alte obiecte solide de care se pot tine si sa nu vrea sa le dea drumul cand vine vorba de plecat din loc. Sa nu va speriati daca la varsta de 15 sau 16 luni copilul dumneavoastra inca nu merge, fiecare copil se dezvolta intr-un ritm unic. Dar daca doriti sa va linistiti, puteti sa va adresati medicului pediatru cu orice intrebare si el va poate ajuta cu sfaturi sau va poate oferi o parere din punct de vedere al unui specialist.

Sa ii oferiti copilului oportunitatea de a se misca singur, fara ajutor din partea dumneavoastra. Ca sa nu fie pericole pentru micut si sa puteti sa il incurajati cand incepe sa faca primii pasi, puteti sa rearanjati casa in asa fel, incat sa nu fie obstacole si pericole in jurul lui: colturi ascutite, cabluri, fata de masa pe care poate sa o traga in jos. In conditii de siguranta puteti sa il lasati sa se miste in voie prin casa.

bebe_mergand_cu_ajutor_mic

Se poate intampla ca micutul sa se simta mai in siguranta daca se poate tine de degetele dumneavoastra, sau daca merge cu mainile in aer sa il tineti de maini mergand in spatele lui. O jucarie pe care poate sa o impinga in fata lui il poate ajuta de asemenea, dar asigurati-va ca are baza sigura si lata si nu se loveste in ea.

Doua lucruri nu sunt recomandate de Academia Americana de Pediatrie: premergatorul (rotobil) si folosirea pantofilor adevarati in casa.

Cel mai bine este daca lasati copilul cu picioarele goale prin casa, sau puteti folosi in anotimpul rece sosete cu talpa de cauciuc (previne alunecarea) sau balerini din piele, cu talpa flexibila de piele, special creati pentru aceasta categorie de varsta.

pantofi_bebe_de_casa

Pantofii adevarati sunt pentru iesirile de afara, dar asigurati-va ca si acestia sunt potriviti si comozi pentru micutul dumneavoastra.

La aceasta varsta puteti sa va creati o lista de verificare, sa fiti pregatiti pentru eventualele intrebari din partea medicului pediatru la controlul de 12 luni.

–         Somnul: Cat de mult doarme copilul dumneavoastra noaptea si cat se odihneste ziua?

–         Alimentatie: Ce tipuri de alimente solide mananca copilul? Cum ati putea descrie pofta lui de mancare? Ce greutate are copilul dumneavoastra?

–         Dentitie: Cati dinti i-au aparut pana la aceasta varsta? La ce varsta i-au aparut primii dinti?

–         Dezvoltare: Merge bine in patru labe copilul dumneavostra?  Se trage in sus? A facut primii pasi sau merge bine fara sa se tina de ceva? Arata cu degetul catre obiecte sau persoane? Are contact vizual cu ceilalti si raspunde cand aude numele lui?

–         Vederea: Se uita crucis des copilul dumneavoastra? Se freaca des la ochi? Are tendinta de a tine jucarii si carti aproape de fata lui?

–         Auzul: Se intoarce copilul dumneavoastra catre sunete?

–         Vorbitul: Imita copilul dumneavoastra sunete sau spune cuvinte?

Pe aceasta lista  puteti adauga si alte intrebari, nelamuriri la care va poate raspunde specialistul.