Sarcina pe saptamani – Saptamana 20 de sarcina

Print Friendly, PDF & Email

Cum creste bebelusul

Bebelusul cantareste acum 297,67 grame si masoara aproximativ 25,4 centimetri din cap pana in picioare. Are lungimea unei banane mai mari.

In primele 20 de saptamani, cand picioarele bebelusului sunt curbate , este greu de masurat lungimea exacta a bebelusului.

In aceasta perioada bebelusul inghite mai mult lichid, ceea ce este o buna practica pentru sistemul digestiv. Produce de asemenea meconium, un produs secundar negru si lipicios. Aceasta substanta se va acumula in intestine si o vei vedea in primul scutec murdar.

Cum se schimba viata ta

Felicitari! Ai ajuns la jumatate de drum din perioada sarcinii. Partea superioara a uterului este la nivelul buricului, iar tu sigur ai luat deja in greutate aproximativ 10 kilograme. De acum incolo o sa obtii in fiecare saptamana cateva grame in plus. Daca ai pornit sarcina subponderala, vei avea nevoie de mai multe grame, iar daca ai fost supraponderala, vei avea nevoie de mai putine grame in aceasta perioada. Trebuie sa te asiguri ca ai un nivel potrivit de fier in organism, mineral ce ajuta la producerea hemoglobinei (partea din celulele sanguine rosii care transporta oxigenul).

In timpul sarcinii organismul are nevoie de mai mult fier pentru a tine pasul cu volumul crescut de sange, precum si pentru copilul in crestere si placenta. Carnea rosie este una dintre cele mai bune surse de fier pentru femeile gravide. Surse comune de fier mai sunt produsele pe baza de soia, spanac, suc de prune, stafide si cereale care sunt fortificate cu fier.

Odihna din aceasta perioada

Odihna poate sa devina mai dificila in aceasta perioada, multumita unor schimbari care se produc in corpul tau.

  • Ai putea sa incepi de exemplu sa sforai pentru prima data in viata, datorita estrogenilor, care sunt in numar mai mare acum in organism si se produce mai mult mucus decat de obicei. Poate ajuta, daca iti ridici usor capul in timpul somnului.
  • Arsurile de la stomac si indigestia iar pot deranja ritmul normal al somnului. Incearca sa eviti alimentele care ar putea declansa arsurile si asteapta 2-3 ore dupa ce ai mancat, inainte de a merge la culcare.
  • In aceasta perioada mai pot aparea crampele de la picioare, care te pot trezi si dintr-un somn adanc. Incearca sa iti indrepti piciorul, sa te incline mai intai si sa indoi usor degetele de la picioare sau sa te plimbi cateva minute.
  • Gasirea unei pozitii confortabile de dormit ar putea crea probleme. Te-ar putea ajuta, daca te intinzi pe o parte cu genunchii indoiti si aranjezi niste perne sub burta si in spatele tau, pentru sprijin. Exista perne speciale pentru gravide, concepute pentru aceste probleme, care ar putea ajuta mult in gasirea unei pozitii confortabile.
  • Transpiratiile din timpul noptii si puseurile de caldura iar sunt factori, care pot perturba somnul. Femeile insarcinate au o temperatura mai ridicata¬†datorita schimbarilor in metabolism. Incearca sa pastrezi dormitorul racoros si hainele cu care te imbraci sa fie lejere.
  • Coborarea din pat ar putea crea probleme in aceasta perioada. Incearca sa te indrepti spre marginea patului, unde cu ajutorul mainilor si picioarelor ajungi in pozitie asezata.

Activitati recomandate in aceasta perioada

Ai putea cumpara o camasa noua de noapte, care iti ofera confort in timpul somnului. Un masaj prenatal ar putea sa te ajute sa te relaxezi un pic. O sedinta foto la un fotograf profesionist ar putea salva momentele unice din viata ta din timpul sarcinii.