Stresul la prescolari

Print Friendly, PDF & Email

Schimbari de comportament la gradinita

Multi parinti isi trimit copii la gradinita, in speranta ca vor invata acolo abilitati noi sociale. Dar spre surprinderea parintilor, copii se intorc de acolo de multe ori cu noi probleme de comportament. Devin agresivi, neascultatori si obraznici. De multe ori parintii ajung la concluzia, ca petrecerea timpului indelungat cu colegii nu le imbunatatesc abilitatile sociale a copiilor lor ci dimpotriva, situatia se inrautateste.

Din ce in ce mai multi parinti impartasesc aceste experiente neplacute, arata un studiu realizat de cercetatori americani.

Studiul realizat a avut efecte sumbre: pe cand rezultatele activitatilor prescolare au fost foarte bune, de exemplu la matematica sau literatura, rezultatele comportamentelor sociale au fost negative. Copii, care au fost supusi acestor studii proveneau din medii diferite de viata.

Copii care au inceput gradinita de la o varsta mica, tindeau sa aiba mai multe sanse de a dezvolta probleme de comportament. Rezultatele au fost si mai rele, cand s-au luat in calcul orele petrecute pe zi la gradinita. Cu cat stateau mai mult timp la gradinita, cu atat au crescut problemele de comportament.

Problemele de comportament includeau: refuzarea cooperarii, comportament obraznic si comportament agresiv fata de ceilalti sau distrugerea jucariilor sau altor obiecte.

Ce se intampla in aceste situatii? Care este factorul, care schimba comportamentul copiilor? Cercetatorii la inceput au suspectat conditiile de predare din gradinite la nivel financiar diferit, dar copii analizati proveneau din medii total diferite de viata si printre ei erau si cu venituri mari, care frecventau gradinite scumpe.

copii_fericiti_gradinitaO alta teorie a fost legata de lipsa parintilor, dar studiul a demonstrat ca acei copii, care au fost lasati in grija bunicilor, nu au dezvoltat acest comportament agresiv. Deci nu lipsa parintilor este motivul principal pentru schimbare in astfel de situatii.

Bineinteles ca nu toti copii reactioneaza la fel in anumite situatii. S-a mai demonstrat ca o sensibilitate mai crescuta la copii poate creste problemele de comportament.

Sistemul educational din Norvegia

Se stie, ca Norvegia are un sistem educational diferit de orice alta tara din lume. Sistemul norvegian are mai putine rezultate negative in randul copiilor de gradinita decat in alte tari. Norvegia are un sistem de educatie superior. Foarte putini dintre copii intra la gradinite inainte de varsta de un an, iar numarul personalului ingrijitor este foarte mare. In gradinite si in scoli se pune accent pe dezvoltarea abilitatilor sociale si copii isi petrec cea mai mare parte a zilei in aer liber.

Daca ne uitam atent la sistemul norvegian ne putem da seama, ca acei copii sunt mai putin stresati. Copii prescolari din alte tari, din alt sistem sunt stresati. Stresul poate fi un motiv, care ii schimba pe copii.

Nivelul de stres in organismul copiilor

Cortizolul este un hormon de stres, pe care copii il produc in timpul zilei. In mod normal nivelul de cortizol are un ritm zilnic, atingand maximul atunci cand cineva se trezeste si apoi scazand pe parcursul zilei. Ajunge la nivelul minim inainte de culcare.

Dar acest ritm se poate modifica, daca conditiile de stres se schimba in jurul nostru sau al copilului. Daca stresul este mai mare, nivelul de cortizol creste in organism, indiferent de ora din zi. Pe termen scurt ajuta organismul sa raspunda crizei, dar nivelurile crescute de cortizol sau stresul cronic pot provoca probleme de sanatate sau de dezvoltare.

Deoarece nivelul de cortizol se poate masura usor la copii, cercetatorii au facut alte studii ajungand la urmatoarele rezultate: cand copii stau acasa, nivelul lor de cortizol urmeaza modelul sanatos, crescand la trezire si scazand pe tot parcursul zilei. Cand copii sunt la gradinita, modelul de cortizol se modifica si creste in timpul zilei.

Desi este greu sa se determine clar, care sunt factorii care duc la cresterea cortizolului pe tipul zilei, unele presupuneri se pot elimina din lista. De exemplu nu este vorba de separea de parinti. Copii care sunt acasa nu au nivelul de cortizol crescut atunci, cand parintii nu sunt acasa. Nu este vorba nici despre diferentele de odihna in timpul zilei. Copii de la gradinita au nivelul de cortizol crescut, indiferent de orele de odihna.

copii_rai_gradinitaCercetatorii au gasit unele explicatii pentru aceste schimbari: copii de la gradinite nu au acces la o figura sigura pe parcursul zilei. Un copil se ataseaza mai usor de o bona sau de bunica, dar intr-un loc unde personalul este suprasolicitat, lipsit de sensibilitate sau supus schimbarilor frecvente, acest atasament este imposibil de realizat.

Copii care dezvolta atasamente secundare fata de bone, bunici sau chiar profesori au un nivel de cortizol mai normal in organism.

O alta posibilitate pentru schimbarea nivelului de stres in organism ar fi interactiunile copilului cu alti prescolari. Cu siguranta prin interactiunea cu alte persoane toti invatam ceva si dezvoltam abilitati sociale. Pentru un copil ar trebui sa fie lumea lui naturala  printre persoane de aceeasi varsta ca el.

Prescolarii si auto-educarea

Cu siguranta avand contact cu ceilalti oameni invatam cum sa ne comportam in societate. Prescolarii insa abia acum invata auto-controlul, empatia, compasiunea, rabdarea, eticheta sociala. Abia acum incearca sa dezvolte o atitudine optimista si constructiva pentru a face fata problemelor sociale.

Dar in aceste conditii sunt oare colegii cei mai potriviti oameni pentru a dezvolta abilitatile sociale pentru un copil? Aceste lectii nu pot fi invatate de la egal la egal. Multi dintre prescolari sunt impulsivi, incompetenti din punct de vedere social si sunt predispusi la aparitii bruste de furie sau disperare. Copiii mici au dificultati cand trebuie sa isi controleze emotiile si sunt ignoranti cu privire la delictele sociale. Nici empatia nu este inca la un nivel dezvoltat.

Prescolarii isi pot oferi reciproc experiente sociale importante. Dar stadiul lor de dezvoltare nu este la un nivel ridicat insa. Un copil care copiaza alti copii poate dobandi obiceiuri bune, dar poate de asemenea sa copieze si ce este rau. Iar colegii nu ofera tot timpul numai exemplu bun de urmat.

grup_fericitCand un copil imparte jucaria cu un adult grijuliu, el stie va primi inapoi jucaria si va fi rasplatit cu laude. Insa cand imparte jucaria cu un coleg, este posibil sa nu fie rasplatit deloc. Astfel de situatii ii pot influenta pe cei mici intr-un mod negativ din punct de vedere social.

Industrializarea si aparitia prescolarului

Ar trebui sa ne inchipuim ce se intampla cand se aduna mai multi copii de aceeasi varsta si se ivesc astfel de probleme. Prescolarul in sine este un personaj nou in istoria omenirii.

Mai demult, cand oamenii traiau in grupuri mici, copii erau inconjurati de oameni de toate varstele si rar se intampla sa fie si copii de varsta lor in cercul lor. Socializarea a insemnat interactiunea cu persoane de toate varstele, de la sugari la bunici.

Ideea prescolarului a aparut abia cu aparitia societatii industrializate, unde oamenii nu au sprijinul famiilor extinse si parintii lucreaza in afara casei.

Petrecerea timpului indelungat la gradinita poate provoca probleme, dar nu inseamna ca nu poate fi si o experienta sociala pozitiva. Oportunitatea de a se juca cu colegii poate fi un lucru bun in viata prescolarului. Cheia este echilibrarea timpului de joaca cu colegii cu ingrijirea sensibila si atenta.

Atentia necesara acordata copiilor

Daca alegeti o gradinita, unde personalul este potrivit pentru numarul de  copii, puteti sa fiti siguri ca efectele negative ale socializarii de la egal la egal se vor minimaliza prin afectiunea si atentia ingrijitorilor.

Spatiul de joaca iar este important. Nimanui nu ii place sa fie inghesuit sau sa se afle in locuri aglomerate. Incercati sa gasiti gradinite, unde li se ofera copiilor spatiu larg de joaca.

mama_sensibila_cu_copilulProfesorii sunt importanti in viata copiilor. Incercati sa gasiti profesori, care sunt atenti si intaresc comportamentul dorit prin lauda si incurajare. In general psihologii recomanda utilizarea disciplinei pozitive, o abordare care subliniaza explicarea motivelor pentru reguli si consecintele comportamentului rau. Studiile au aratat, ca prescolarii care au avut parte de disciplina pozitiva dezvolta mai mult auto-control si o mai buna aptitudine sociala.

O mama sensibila si atenta intelege nevoile copilului ei. Daca mama isi asculta copilul, poate sa il ajute sa treaca peste greutati si sa ii ofere stafurile necesare pentru a forma o prietenie cu cel putin un coleg sau o colega de la gradinita.

Prezenta parintilor este un factor important in dezvoltarea copiilor. Incercati sa petreceti cat mai mult timp cu copilul si sa fiti acolo atunci, cand el are nevoie de ajutor. Comunicati mereu cu profesorii, sa stiti mereu ce face la gradinita si sa va implicati, daca copilul se intalneste cu oameni, care ar putea avea influente negative asupra lui. Asa puteti sa il ajutati sa se dezvolte si sa devina echilibrat din punct de veder social.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *